Storholmen runt 2022

Storholmen runt 9 juni 2022

Stockholm vimlade denna dag av glada finklädda studenter på väg ut mot Framtiden. Äntligen skulle de få göra riktiga utspring och ölflaka! Bättre väder kunde de knappast önska sig. En ljum solig försommar med ulliga moln och lätt bris, som gjord även för en båtfärd i Stockholms vackra närskärgård.

Även i år inbjöd Föreningen Södermalm till en resa från Ropsten runt Storholmen med SL:s linje 80, men nu utan Coronarestriktioner. Linjen utgår egentligen från Nybroviken men trafikeras med två båtar. En som angör bryggorna i Stockholms inlopp och den andra som knyter samman bryggorna runt Stora Värtan.

Till Ropstens T-banehall kom punktligt 22 medlemmar för att få vara med om denna upplevelse, och stämningen blev god redan från början. Många var bekanta sedan tidigare utflykter men även några nya hade lockats dit.

Vägen till båtens hållplats i Ropsten (för det heter ju hållplats nu) är ganska lång och krånglig pga byggarbeten, men vår guide tog täten med raska steg och ledde oss dit i tid.

Den kunnige guiden var Gunnar Friberg, fd sjötrafikplanerare på Trafikförvaltningen och på Waxholmsbolaget, som är en stor kännare av Stockholms skärgårdsbåtar och redaktör för tidningen Skärgårdsbåten. Han gick runt ombord och berättade engagerat för oss om båttrafikens historia på Stora Värtan och visade flera gamla fina bilder på båtar, tidtabeller och sjökort.

Vi åkte med Kung Ring, byggd 1902 för att trafikera Fjäderholmarna, Finnboda och Lidingö. Den är isgående och hade först en ångmaskin, sedan en tändkulemotor och nu en stark dieselmotor. 1912 fick båten en övervåning som togs bort igen på 1950-talet. Förutom i Stockholms inre vatten har den gått mellan Furusund och Rödlöga.

Trafiken med ångbåtar på Stora Värtan kom igång på allvar på 1860-talet och drevs av Stockholms Ångslups AB (SÅA). Det var inte, som man skulle kunna tro, skärgårdsbefolkningens behov av att komma in till stan som var det pådrivande. Tvärtom, stockholmarna började vilja komma ut i skärgården för sin egen rekreation och sommarboende. Därför gick det på helgerna fler båtturer än på vardagarna, och då ända från Stockholm. Kring Värtan var det främst slottet Rydboholm med sin fina park och tradition som kung Gustav Vasas barndomshem som lockade resenärer.

Fartyget Kung Ring har nog inte fått sitt namn av en verklig kung, men kunganamn på ångbåtar var populära även förr. Den var en av de många SÅA-båtar som trafikerade Stora Värtans bryggor. Andra var t.ex. Ägir, Lärkan, Ingeborg, Tärnan, Ejdern, Frithiof, Nornan och Brynhild. Det var viktigt att de inte var för djupgående för att kunna ta sig genom det grunda sundet in till Kyrkviken där Rydboholm låg.

Kung Ring i Nybroviken 1954,
foto Oscar Norberg (Sjöhistoriska)

Lärkan vid Bergsundsstrand,
foto Okänd (Sjöhistoriska)

Efter att ha lagt till på Tranholmen, Djursholm och Lidingö närmade vi oss Storholmen. Redan på håll ser man att den är full av hus. Öarna (det är flera små) är ungefär lika stora som Gamla Stan men det är inte riktigt lika trångt. Fram till 1925 hade Storholmen en enda ägare. Då styckades den upp i 125 tomter. Nu är de 300. Knappt hälften har permanent boende. Gunnars vän författaren Björn Sylvén hade ett hus på en 18 meter smal tomtremsa som de hjälptes åt att sköta.

Man ser också att Storholmen har gott om bryggor för de boendes båtar. Det är först på senare år som kollektivtrafiken till Storholmen har fått ett uppsving. Åren innan var det inte ens året-runt-trafik.

Vi angjorde även Frösviks brygga på det lummiga Bogesundslandet. Den har funnits sedan 1861, och är en av de äldsta i skärgården som fortfarande är i bruk. Båt var (och är) bästa sättet att ta sig dit. Förr använde sommargästerna på Frösviks gård den liksom de ballongflygare som vid sekelskiftet 1900 gärna valde Frösvik som landningsplats. På 1950-talet blev det populärt att åka dit för att plocka svamp och nu kan man med fördel ta sig dit för att göra en cykeltur på Bogesundslandet.

Vid Östra Storholmens brygga ligger en fin krog med den bästa sjöutsikt man kan tänka sig. Här steg ett gäng pigga och rosiga pensionärer från SPF Tyresö som stavgått på ön ombord och gjorde sällskap med oss till Ropsten. Om de stärkt sig på krogen eller inte är okänt, men de hade säker sett det mycket förfallna och omskrivna ”slottet”, Villa Kassman.

Till slut närmade vi oss Ropsten igen, och såg på avstånd dess karakteristiska snart 100-åriga stålbro. Den är snart ett minne blott då den ersätts av den nya "Lilla Lidingöbron" för gående, cyklar, mopeder och nästa år spårvagnar. Den nya ska öppnas i sommar, och då flyttas nog Kung Ring tillbaka sin vanliga hållplats där båten från Nybroviken också angör.

Stämningen var lika god när vi tackade Gunnar Friberg och skildes åt som vid resans början och önskade varandra på återseende.

Text och färgbilder: Johan Murray.