Skördefesten 2018

Skördefest den 20 september 2018

En fin tradition

En skördefest, inte låter det så märkvärdigt för en inbiten stadsbo. Som att man plockar de tomater, den sallat, de kryddor och skördar den potatis man odlat på balkongen, typ. Förr var det en betydligt större händelse. Man firade att man hade lador och förråd fyllda så att man kunde klara sig ända tills nästa skörd utan att behöva svälta.

Vår matintresserade ordförande Topsy Bondesson, som har en kolonilott på Årstavikens soliga sluttning, tog upp denna fina tradition på hösten 2005 och gjorde den till en riktig föreningsfest. Då ordnade hon en trerätters middag med underhållning, och lika ambitiös är hon än idag.

Mycket förberedelser är det. Mat ska odlas, skördas och lagas eller handlas, underhållning ordnas, lokalen ska pyntas och så förstås städningen efteråt. Det såg ut som om nästan hela styrelsen hjälpte till.

Festen började med mingel. Ungefär 20 hade kommit och många kände redan varandra.

Nästan omedelbart satte vi oss till bords och fick den maritima elegant upplagda förrätten serverad. Filodegsrullar med musslor och sötpotatis, friterade bläckfiskrullar till kokt kall bläckfisk och svartkål. Medelhavskost, minsann!

Ett fint besök

Vi hade knappt hunnit inmundiga detta förrän ett par nya gäster från 1700-talet anlände: Den elegant klädda välsjungande fruntimmerskarlen C-M Bellman i sällskap med sin berömde men något mindre välsedda vän Jean Fredman nu förträffligt spelande Barockgitarr och Colascione (en luta med mycket lång hals).

Bellman växte upp på Söder, på en malmgård invid Maria Magdalena kyrka, och kom sedan att bo på många olika ställen i Stockholm. De fyra år han bodde på Urvädersgränd 3 (som föreningen ska besöka den 20:e november) anses som lyckliga och där skrev han många av de sånger och epistlar som handlar just om Fredman, den törstige hovurmakaren som påstås ha sagt ”Förgängligt är att laga klockor, saligt är att dricka Ur”.

De framförde ett stort knippe Bellmanvisor, välkända och mindre kända, till publikens stora glädje.

Därefter intogs huvudrätten: Vinlövsdolmar med vildsvinsfärs, älgstek, potatisplättar, vildsvinskorv och rödvinssås. Den gladde såväl smaklökar som koldioxidmedvetna klimatvänner.

En populär promenad

Bellman hade besjungit ”Se svarta böljans vita drägg” och kanske var det ett omen inför den kluriga tipspromenad som Göran (som vanligt) förberett åt oss. Vi började krypandes i slammet på botten i Hammarby Sjö, seglade till Calle Schewens ö (Håtö svansar), fiskade knorrhane, mötte Rönnerdahl, angjorde Fjäderholmarna och Strömsborg och intog till slut en gammeldags glass vid badet på Långholmen.  När alla svar var rättade framstod Bo och Helena (som vanligt) som vinnare, och hyllades för det.

Sedan fick vi ett välbehövligt energitillskott, desserten: En riktigt smarrig rabarber- och äppelpaj med maräng.

För allt detta kan man inte annat än vara tacksam, och vår kassör Inger Sandkil, framförde deltagarnas varmt kända tack till Topsy och Sofia som stått vid spisen.

Text och foton: Johan Murray